Outreach Strategies
Inventory of outreach strategies to enable people to go one step up (i.e. to obtain a qualification at least one step above their present qualification level)
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Januar 2009 bis Oktober 2009
Abstract
A project basically consisting of an extensive study with expected outcomes such as
- Multilingual Database where all relevant measures and good practices for adults are included according to the Grid of Measures Analysis (being its sections the fields of the online database). The online database is available online at www.mutual-learning.eu and comprises hundred of measures in lifelong learning, active ageing, education and training policies and measures developed on a national and regional/local level around Europe. Additional measures still need to be included (at the moment they are offline). The database is being further implemented by other ongoing international research and surveys activities.
- All Grids on adult learning policies and practices duly compiled by the expert group of the project. The Grids will contain – amongst the others - examples of effective information campaign and analysis of why these campaigns are effective.
- Case Study Reports that will in-depth analyse the single and combined measures available in some relevant and successful countries to be agreed when the data collection phase ends. Case Study Reports will deal with at least one meaningful country per each of the Clusters that are to be defined. In each Case Study Report national/local effective information campaigns on how to reach adults in need of further qualifications will be referred to and described.
Fragestellung
Bereits seit der Lissabon Strategie 2000 wird ‚Employability‘ in Europa groß geschrieben. Mit dieser Studie wird untersucht, inwiefern die Unterstützung und Weiterbildung von Geringqualifizierten in den Mitgliedsstaaten der europäischen Union zu einer Gewährleistung der Employability aller Bürger beiträgt. Die zentrale Frage der Studie wird lauten:
Welche ‚good practice‘ Beispiele liefern die einzelnen Mitgliedstaaten und inwieweit lassen sich davon allgemeine Empfehlungen für Europa ableiten?
Projektziel
Ziele des Projekts sind mittels der Studie einen Überblick über die Strategien und konkreten Maßnahmen der verschiedenen Mitgliedsstaaten zu gewinnen. Mit der Darstelllung einer Auswahl von good practice in den einzelnen Ländern soll eine Auswertung der Daten ermöglicht werden, die die Perspektiven für eine Weiterqualifizierung von geringqualifizierten Personen auf dem europäischen Arbeitsmarkt schafft. Dabei liegt der Fokus deutlich auf Personen, die anhand des EQF den Qualifikationsstufen 1 oder 2 zugeordnet werden würden. Die ‚good practice‘ zeichnet sich somit unter anderem dadurch aus, dass sie konkret ermöglicht, im Rahmen der 8 Level des EQF eine Stufe höher zu kommen.
Beteiligte Personen
- Nuissl von Rein, Ekkehard, Prof. Dr. Dr. h.c. (Leitung)
- Radtke, Miriam (Mitarbeit)
Beteiligte Institutionen
-
Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE) - Lehren, Lernen, Beraten
https://www.die-bonn.de/institut/forschung/lehren_lernen_beraten/default.aspx
Zuordnung zum Forschungsmemorandum für die Erwachsenen- und Weiterbildung
Das Forschungsmemorandum für die Erwachsenen- und Weiterbildung ist ein Koordinatensystem um Schwerpunkte der Bildungsforschung zu identifizieren.
Geographischer Raum, auf den sich das Projekt bezieht
Datenerhebung
- Sekundäranalyse (Individualdaten, Aggregatdaten)
Datenauswertung
- deskriptiv
Forschungsart
- Geförderte Forschung
Kooperationspartner
- IREA - Romanian Institute for Adult Education
- University of Florence